מגוון ביקורות תיאטרון
של המבקר והעיתונאי נחמן בן עמי.

"אלקטרה" לאוריפידס – בתיאטרון הקאמרי

כשם שגיבור הדראמה היוונית מתמודד עם יצרי אדם ועם גורלות גזורי-אל, כך מתמודד התיאטרון בן-זמננו עם ריחוקה, מוזרותה ועוצם כובדה של הדראמה היוונית – מאבק-אדירים, שראוי להציגו, וראוי לחזות בו.

אך אם מוזר ומרוחק מבן-זמננו הרקע המיתולוגי של עלילת אלקטרה – סיפורה של הבת, הנוקמת באמה-יולדתה נקמה עקובה מדם על רצח אביה – לא זר לנו עולם היצרים והמניעים של גיבורי העלילה, המתייסרים באהבה ובשנאה, בקצף-זעם ובהיסוסי עצבת.

את המאבק האדיר של אלקטרה – עם עצמה, עם גורלה ועם הסובבים אותה, בהחלטתה הנחושה-כסלע להגיע ליום-נקם – מציג הבמאי גרשון פלוטקין בצורה כה מתורבתת ומסוגננת, עד כי זעקת היצר נהפכת לרוב לגינון ספרותי מדוקלם. זו הצגה, שיש בה נוי לשוני, הודות לתרגומו הנאה של דן מירון; יש בה נוי חזותי, הודות לתפאורתו הפיסולית של דני קרוון (אם כי אינני מבין מדוע הקטין את הבמה על-ידי ריכוז התפאורה במרכזה, בשעה שמקום העלילה הוא נוף רחב ידיים, והבמה מאוכלסת כמעט כל העת בנשות ה"כנרוס"); יש בה נוי של תלבושות (מולי גודין) של מוסיקה (יחזקאל בראון) ושל תנועה (אלידע גרא). מה שחסר, כדי להפוך את ההנאה האסתטית לחוויה – זה קצת יותר נשמה, קצת אי-סדר בעולם זה שסדריו נגזרו בצו גורל, קצת דם בעלילה רוויית-דם זו.

טוב היה לראות שוב על הבמה, אחרי הפסקה ארוכה, את אורנה פורת; היטב הרגשנו בהיעדרה, במשך שתי שנות שהותה בחוץ לארץ. ואמנם, פה ושם שמענו בקולה את הרעד המיוחד לה, הצלול והמרטיט; אך רוב משחקה, בקול ובתנועה, היה במישור דיקלומי מובהק, ועל כן מלאכותי – שלא לצורך. אברהם בן-יוסף, בתפקיד האיכר, שבת-המלך אלקטרה ניתנה לו לאישה, גילם את הדמות ב"כבוד העניים" הראוי לה. אורי לוי היה אורסטס, הבן הנוקם – נאה והדור. רחל מרכוס היתה קליטמנסטרה – אם ורעיה, אוהבת ובוגדת, רוצחת ומצטדקת – חיה ואנושית, מפירה (לטובה) את שיווי המשקל הקשוח של סיגנון הכללי של ההצגה.

למרות ההסתייגויות, שאינן קלות משקל – הצגת "אלקטרה" בתיאטרון הקאמרי היא התמודדות של כבוד עם חומר הראוי לכך, ערב של תיאטרון תרבותי, הבולט משעמו ומעלה מן השממה שחוחת הקומה המאפיינת את רוב בימותינו בימים אלה

אלקטרה קאמרי 4 נובמבר 64