מגוון ביקורות תיאטרון
של המבקר והעיתונאי נחמן בן עמי.

תכנית בידור – עם ז'אק ברל

הפזמונאי הבלגי ז'אק ברל בא שוב לסדרת הופעות בישראל – והפך ערב בידורי קלוש בכללותו לחוויה עזה.

תכנית הבידור, המוצגת עתה ב"אלהמברה" ביפו, עשויה לפי מתכונת תכניות ה"מיוזיקול": כלומר, סדרה של מופעי בידור בחלק הראשון ו"מסמר הערב", כוכב התכנית, בחלק השני. כיוון שמובן מראש, שהחוויה המרכזית צפויה בחלק השני, דרושה דווקא שימת לב מרובה להצגת החלק הראשון. חלק זה צריך ליצור אווירה בידורית, למשל, על ידי נגינת תזמורת לפני התחלת ההצגה וגם בין מספר למספר; הוא חייב להכיל מופעים מגוונים, שישטפו בקצב וידרכו את תשומת לבו של הקהל לפחות בחילופיהם ובגיוונם; כן נהוג להעלות בחלק זה בדרנים מתחילים, שהחידוש והרעננות שבהופעתם הם פיצוי על רמה שעדיין אינה מקצועית-מלוטשת.

החלק הראשון בתכנית עם ז'אק ברל – היה מאכזב. המנחה הייתה צעירה, חסרת ידע של עמידה על הבמה, שאינה יודעת כיצד לדבר אל הקהל – וגם לא היה לה מה לומר. תחילה הוצגו כמה קטעים מתכנית להקת הבלט של אדם דאריוס, בעלי אופי קברטי עם יומרה אמנותית. אחרי כן הופיעה הזמרת הצרפתית ז'וסלין ז'וסייה,  הזכורה לנו עדיין מהופעתה הראשונה בישראל, לפני שמונה שנים, עת זכתה בפרס ראשון בתחרות חובבים בצרפת,. היא רכשה לה בינתיים מידה ניכרת של ידע וליטוש מקצועי, אך איבדה את הרעננות והבלתי אמצעיות שציינו את הופעתה בימים ההם.

אך עם הופעתו של ז'אק ברל נשכחה כל ה"הקדמה" – ולקהל ניתן להתבשם מאישיותו המיוחדת של האמן הבלגי הזה, החי ויוצר בצרפת. ברל הוא בעל אישיות בימתית חזקה, שחקן המנצל באופן מרוסן וקולע כל אבר ואבר בגופו – בין אם אלו עיניו, שיני הסוסיות הגדולות, ידיו הארוכות היורדות עד לברכיו, או רגליו שבהן הוא מבצע צעדי מחול מרומזים הוא שילוב יחיד במינו של מחבר פזמונים וזמר – ודומה, כי הוא האדם היחיד המסוגל להגיש את פזמוניו-שלו. פזמונים אלה, המכילים סיפורים עלילתיים זעירים, הם בעיקרו של דבר הצצות לנפש האדם, חשיפה אכזרית-לגלגנית של יגונותיו ושמחותיו, וקריאת-תגר תוקפנית על המוסכמות שתחתיהן מסתתר האדם בחברה.

מרעיש והולם לא פחות מתוכן הפזמונים ומנגינותיהם – רובם כעין מנגינות רצ'יטאטיב – הוא אופן הגשתם: ברל מסתער על מאזיניו כדחפור ענק, המכניע כל מה שעומד בדרכו, והוא עושה זאת בקצב מסחרר של עידן הסילון, כשהוא אינו מניח לקהל אפילו למחוא כפיים, אלא פותח מיד – אחר שהספיק למחות את הזיעה מעל פניו – בפזמון הבא.

שילוב יחיד-במינו זה של תוכן וצורה הופך את הופעת ז'אק ברל לחוויה בידורית-אמנותית ממדרגה ראשונה.