מגוון ביקורות תיאטרון
של המבקר והעיתונאי נחמן בן עמי.

איזוהי חנה?
ערב שירה של חנה אהרוני

הייתה ציפייה מיוחדת לקראת הופעתה של חנה אהרוני. זמרת תימנית-עממית ישראלית, שיצאה לעולם הגדול וקצרה בו הצלחה כ"זמיר המזרח", בביקורות טובות ובהכנסות של אלפי דולרים לשבוע – חוזרת להופעה בבית, לראות אם יש גם "זמיר בעירו".

נוכחנו לדעת, שחנה אהרוני מחזיקה בגרונה כלי קולי כביר, בעל טווח של שלוש אוקטאבות ומעלה, שממנו בוקע שפע של גוונים, למן ההירואי והקולוראטורי ועד ללירי והעממי, למן זמר-הלחש המצריד ועד לצליל המתכתי המרעיד. זאת, את יכולתה המופלאה, הוכיחה חנה אהרוני כבר בקטע בראשון שהשמיעה – "שחורה אני ונאווה", שיר שחובר במיוחד בשביל סוג היכולת שלה על יד דניאלה דור (מלחינה ישראלית, ששהתה בשנים האחרונות בפאריס ונפטרה שם לפני חודשים אחדים).

אולם אחרי-כן באה שורה של מספרים, שבסופם השתיירה שאלה ללא-תשובה: איזוהי חנה אהרוני "האמיתית"?

בשירי ישראל ותימן נתגלתה חנה לא כבדרנית אלא גם כאמנית רבת-עצמה. גם בשירי ספרד העלתה מיזוג נאה של יכולת קולית ונימי מזג, אולי בתוקף קרבת המשפחה הים-תיכונית שלנו להישפאניא. אך בלהיטים האנגליים והצרפתיים – בלי לעמוד על מכשלות היגוי פה ושם, שהן אמנם זעירות אבל צורמות, ובלי לעמוד על המבחר הבאנאלי והמיושן ("דומינו", "פאדאם") – היה הקול קול חנה, אך לא הורגשה נשמה. ובשירי "ספיריטואל" ו"בלוז", שבהם נודעת חשיבות שאין-למעלה-הימנה לכל דקויות המקצב והאקצנט, ו ר ו ח הגשת השיר חשובה לאין-ערוך מצדו הטכני – מצאנו ביצוע חקייני בלבד.

ושוב, בחילופי הגוונים של הרפרטואר רב-האנפין, הצליחה חנה לעורר התלהבות בשירי אידיש ובפרק חזנות עתיר-להט.

חנה אהרוני היא זמרת בעלת יכולת קולית בלתי-מוגבלת כמעט. היא משתמשת ביכולתה זו למפגני-שמע אקרובאטיים, בחלקם וירטואוזיים, השייכים ברובם לתחום הבדרנות, ולא לתחום האמנות. כאשר חנה תחליט, איזוהי האישיות העומדת מאחורי הקול הנפלא הזה – יש לה כל הסיכויים להיות גם אמנית גדולה.