מגוון ביקורות תיאטרון
של המבקר והעיתונאי נחמן בן עמי.

חיוכים לאור זיכרונות

"רק צחקנו והתלוצצנו" – בביצוע להקת "ואוגובונדה"

להקת הבידור הפולנית "ואגובונדה" ביקרה לפני שנים אחדות בישראל והביאה עמה משב רוח רענן של מופע סטירי מגוון – שהיה נועז, בהתחשב במשטר בו נוצר – ושורה של בדרנים מוכשרים, מנוסים וחביבים. שפת המופע, השפה הפולנית, מגבילה את היקף הקהל בתחום שומעי השפה הזאת, אולם יוצאי פולין אינם חסרים בארצנו, והלהקה האורחת הגישה להם ערב, שהיה בו מן הנוסטלגיה ומן ההומור הטרי והאקטואלי כאחד.

הלהקה הזאת, שסיירה בשנים האחרונות במדינות שונות, ובכלל זה בבריטניה ובארה"ב, באה עתה שנית לישראל. נוכחנו לדעת, כמקודם, כי במת הבידור הפולנית מבורכת בכוחות מעולים, אך לא שבענו נחת מן החומר שהוגש הפעם. איני יודע, אם זוהי תוצאה של ירידת המתח המהפכני (או אם תרצו, האנטי מהפכני), שהחל להתפרץ אחרי ימי האוקטובר הנודעים של 1956, או שמא זוהי תוצאה של מבחר בלתי מוצלח בלבד.

בתוכניתה של להקה כ"ואוגובונדה" יש, כמובן, חלק בידורי קליל, כגון שירים ופזמונים, שבוצעו בידע מקצועי ובנועם על ידי מאריה קוטרבסקה, ר. סילדורף ול. ויסוצקה, יש בה הלצות וקטעי מעבר, ויש בה מנחה מצוין (שהוא גם במאי התוכנית). קאזימיז' רודזקי, המצטיין בפרצופו הקשוח ללא ניע ובהיגוי מצוין; אולם הוא השמיע קטעי הומור מרוסנים בתכלית, כמימים עברו-עברו. גם השחקן הובדרן המצוין קובלייה, שהפגין בהופעתו הקודמת בישראל כישרון קומי רב גוני וסוחף, הסתפק הפעם בהופעה בסקצ'ים מרוסנים וברצותו להצחיק מאוד – להגיע ל"סלפסטיק".

בלט בתוכנית מ. זאלוצקי, שהשמיע שירים סטיריים פרי יצירתו. שיריו, השופעים עוקצים, תפניות בלתי צפויות, ראייה חדה וצולפנית ונופך של פיוט, הזכירו לנו את המסורת הסטירית הפולנית המהוללה של טובים ובוי ז'לנסקי; וזאלוצקי קרא אותם בקריאה מאופקת ומסוגננת להפליא, אישית משלו, שהודות לה לא אבדה אף טיפה ממעיין ההומור שלו.

המופע החדש של להקת "ואגובונדה" אינו מחדש לעומת המופע שהוצג בישראל קודם, ואף ניכר בו קיפאון של נסיגה. אולם שומעי פולנית, המבקשים להתרפק לשעה קלה על זיכרונות העבר, יסתפקו בוודאי בבידור עממי בינוני, בנקודות האור שבתוכנית, בידע  הבדרני של חברי הלהקה – וברגשי נוסטלגיה חייכנית שמובטחת להם.