מגוון ביקורות תיאטרון
של המבקר והעיתונאי נחמן בן עמי.

נינוה לא נגאלה

"מסע לנינוה" מאת יהודה עמיחי – ב"הבימה".

הכוונות היו טובות כולן. הכל עשו כמיטב יכולתם להשגת המטרה הכפולה האחת: יצירתו והצגתו של מחזה מודרני, בן אמצע המאה ה-20, שהוא גם ישראלי-עברי מקורי. אך התוצאה מאכזבת.

עמיחי נטל לו ליסוד מחזהו את דמותו של יונה ואת השליחות הנבואית שהוטלה עליו – כהתגלמות הקול הפנימי הקורא לכל אדם לחולל שינויים, לצאת למעשים גדולים. יונה הוא האדם הרוצה למצוא את עצמו ותוך כך להביא גאולה לדורו האובד, וכל אדם הוא כעין יונה : כל אדם נקרא על ידי קולו הפנימי לאיזו נינוה, כדי להזהירה שבעוד ארבעים יום היא נהפכת. כאן מצא לו המחזאי כר נרחב של אפשרויות לתאר – את חולשתו של האדם ולבטיו; את הכפילות המפצלת את נפשו, ברצותו לצאת לשליחות המפחידה וגם להישאר בקן הביתי המשפחתי השליו והשומם; את החברה קלת-הדעת והמושחתת, המתחרטת כדי להינצל מחורבן – וחוזרת להרע.

כל זה מצוי – בכוח. בפועל זהו לקט של קטעים לא-אחידים, מהם פיוטיים מהם אסוציאטיביים, מהם פרקי פסיכולוגיית-מעמקים ענתרדדה על פני השטח – גילויים עלילתיים חיצוניים חריפים עד-צרימה, בתרכובת מודרניסטית-אוואנגרדיסטית כביכול, שבה מדברת שליחת הגורל עם היושב-בסתר-עליון בעזרת משדר יד, באמצעות מספר-טלפון מתחרז. פה ושם יש רטט, יש ציפיה, יש חרדה – אך בתוך בליל המרכיבים הרבים אין לדעת למה מצפים, מפני מה חרדים. העלילה החיצונית מובנת – אך סיכומם של הדברים משול לציור מודרניסטי, שפה ושם מבזיקים בו צבעים נאים וצורות נאות, אך משמעותם היא מאיתנו והלאה.

הצייר שמואל בק צייר תפאורה גשמית-גסה, שנטלה כל שאר-רוח חזותי ממראה העיניים. בימויו של יוליוס גלנר היה אף הוא גשמי-נאטוראליסטי, – דיבורים צעקניים, זעקות גבריות ומדוחים נשיים רכים-חתולתיים של האשה המפתה בגילגוליה השונים; כל אלה ביטלו מראש כל אפשרות של רמיזה דקה, של הצבעה על משמעות שמאחורי המשמעות.

צוות השחקנים כולו – ובראשם אווה ליאון, נחום בוכמן, ישראל בקר ועדה טל – עשו כהלכה את המוטל עליהם, אך לא היה בכך כדי להושיע.

ציפינו לגילוי נוסף במחזאות הישראלית, לא פחות משציפה יונה לגאולת נינוה. אך נינוה לא נגאלה גם הפעם.

נינוה לא נגאלה עמיחי בהבימה 28 יולי 64