מגוון ביקורות תיאטרון
של המבקר והעיתונאי נחמן בן עמי.

שלישיה צרפתית

"העתיד צפון בביצים" במועדון "צוותא".

קבוצה של שחקנים, רובם חובבים או מקצוענים-למחצה, התלכדה ללהקה, בהדרכתו של שחקן – שנהיה – במאי, תיאודור תומא, ומציגה שלוש קומדיות צרפתיות חינניות ומענינות, בהצגה שנסוך עליה הקסם השובה-לב של כשרון ואיכפתיות.

שלושת המערכונים – משותפת להם קרקע  הצמיחה, אדמת צרפת. הראשון,  "האיש שנשא אישה אילמת" לאנאטול פראנס,  מראשית המאה הזאת, והוא כעין פאראפראזה על "נצח הפיטפוט הנשיי לא ישתתק". המערכון השני, "בית הספר לאלמנות" לז'אן קוקטו, מן התקופה שבין שתי מלחמות העולם, מבהיר ומוכיח, כי "נצח היצר הנשיי לא ייבלם". המערכון השלישי "העתיד צפון בביצים" לאויז'ן יונסקו, מן התקופה שלאחר מלחמת העולם השנייה, הוא סאטירה עוקצנית-להמית ומצחיקה מאוד על הניגוד שבין שוחקי התענוג וההנאה והסיפוק, לבין דורשי "תוצרת" והתועלת, לא במישור המשקי – היצרני, אלא במישור החברתי והאנושי-רגשי.

לערב החביב הזה נתנו ידם כמה וכמה אנשים, ששמותיהם נודעו לנו לראשונה.  אריה סתיו (סטולר) תירגם את שלושת המערכונים לעברית  שוטפת ונעימה. ויקטור מאיר העמיד תפאורה מצומצמת, ההולמת את הבמה הזעירה, ויצר תלבושות הולמות את הלך-הרוח השובב של הבימוי. יורם בוקר ורות מוטס דאגו לפאנטומימה ולתנועה, חבורת השחקנים – המבצעים כוללת שחקנית מקצועית אחת, את פנינה גרי מתיאטרון "זווית", וקבוצה של חובבים – רבה שונשו, רחל לוי, אלי גרא, מוטי בהרב, יוסי קיפניס, דני שורר ויוסי סגל.

על שלושת המערכונים טבוע חותמו של הבמאי, תיאודור תומא. הבימוי שלו עשוי על דרך הפויאנה הגרוטסקית, הן בסגנון הפאנטומימי ותערובת קומדיה "דל-ארטה" שניתן למערכון הראשון, הן בסגנון הראשון, הן בסגנון הפסבדו-קלאסי שניתן למערכון השני, והן בסגנון הסוריאליסטי-אבסורדי שניתן למערכון השלישי. אולם תחת המעטה החיצון של המשובה הזאת, הגולשת לפעמים לפראות, ניכר כשרונו של במאי, שהקדיש מחשבה עד בלי-די לכל רגע ורגע ולכל פרט ופרט. והתוצאה היא – ערב נחמד ומשעשע, המיטיב להגיש לצופה, בצורה משעשעת ומרתקת, חתך מעניין מן המחזאות הצרפתית ביובל השנים האחרון.

שלישיה צרפתית צוותא 29 דצמבר 1966